Právo na štěstí: Přejděte od oběti k vítězství

Má klientka Sára (fiktivní jméno pro účely příběhu) se po letech náročného manželství rozhodla pro rozvod. Prošla si obtížným obdobím, ale po rozvodu se začala cítit mnohem šťastnější a naplněná… a bylo to na ní i vidět. Začala být vnitřně svobodná. Tento nadějný začátek však přinesl i nečekané výzvy.

Sářin příběh:

Sára doufala, že v klidu začne novou kapitolu svého života. Bohužel, její bývalý manžel se s touto pozitivní změnou v Sářině životě nehodlal smířit.

I když k tomu nebyly reálné důvody, začal Sáru obtěžovat výhrůžkami, že požádá soud o svěření dětí do své péče.

Sára, která pro děti žije, cítila, jak na ni doléhá stále vyšší míra stresu.

Brzy se cítila značně unavená… potom vyčerpaná psychicky… a později se u ní bohužel začaly objevovat i fyzické projevy stresu, hlavně bolesti žlučníku. Cítila, že tohle už je na ni příliš.

Aby situaci zvládla, obrátila se na mě: přála si, abychom společně našly cestu k jejímu vnitřnímu klidu – a abych ji naučila, jak efektivně zvládat konflikty s bývalým manželem.

SÁŘINA CESTA KE KLIDU A VNITŘNÍ SÍLE

1. Rozhovor o emocích

Prvním krokem bylo, aby Sára mohla bezpečně vyjádřit své obavy a pocity.

Vytvořily jsme prostor, kde mohla otevřeně mluvit o svém strachu a stresu, který jí bývalý manžel způsobuje.

Pomohlo jí to nejen uvolnit nahromaděné napětí, ale také si uvědomit, že není sama.

Cvičení: Doporučila jsem Sáře, aby si každý den vedla deník, kde zaznamenává své myšlenky a pocity. Tento deník jí pomáhá ventilovat stres a lépe porozumět svým emocím.

2. Práce s dechem a tělem

Stres často přináší fyzické napětí, což Sára cítila zejména v podobě bolestí žlučníku.

Začaly jsme s ní praktikovat techniky hlubokého dýchání a relaxační cvičení, které pomáhají uvolnit napětí v těle.

Cvičení: Jedna z účinných metod, kterou jsme použily, je „Progressive Muscle Relaxation“ (Progresivní svalová relaxace).

Sára střídavě napínala a uvolňovala různé svalové skupiny v těle, což jí pomohlo lépe si uvědomit napětí a postupně ho uvolnit.

3. Posílení právního povědomí

Dalším krokem bylo posílit Sářino právní povědomí, aby se cítila jistější v případných soudních záležitostech.

Doporučila jsem jí konzultovat svou situaci s právníkem, aby pochopila svá práva a možnosti.

Tato znalost jí dodala sílu a sebevědomí čelit výhrůžkám bývalého manžela.

4. Stanovení hranic a komunikace

Se Sárou jsem zpracovávala blokující přesvědčení, která jí podvědomě bránila nastavit s bývalým manželem jasné hranice.

Sára měla odmala až symbiotický vztah s matkou… a vzhledem k náročnému dětství se už v předškolním věku nevědomě postavila do role předčasně dospělého dítěte, které ani hranice mít „nesmí“.

Nakonec jsem se Sárou trénovala asertivní komunikaci: respektující, jednoznačnou a přímou.

Ta jí teď pomáhá nenechat se zbytečně stresovat a účinně čelit manipulativnímu chování bývalého manžela.

Cvičení: Sáře jsem doporučila techniku „Já sdělení“ z nenásilné komunikace: díky tomu vyjádří svoje pocity a potřeby, aniž by obviňovala druhou stranu. K tomu přidává jasný návrh řešení.

Například: „Když mi vyhrožuješ, že mi vezmeš děti, cítím se znepokojená a ve stresu. Potřebuji, abychom komunikovali respektujícím způsobem. Už kvůli našim dětem.“

5. Vyhledání podpory

Sára se naučila, že je v pořádku požádat o pomoc.

A že není ostuda vyjádřit na sezení svoje obavy, popsat pocity hanby, viny nebo smutku a bezmoci.

Začala chápat, že vnitřně obsahujeme mnohem víc, než jenom kladné a neutrální části osobnosti… a ty stínové, bolestivé, také patří k životu.

To jí dodalo sílu – a pomohlo na cestě k vnitřní integritě.

Cvičení: Doporučila jsem, aby si Sára dělala jednou týdně čas na jedno setkání anebo telefonický či online rozhovor s blízkou osobou, s kamarádkou. Sára si vzpomněla na své kamarádky z dětství, střední a vysoké školy, které dlouho neviděla.

Tím, že s nimi znovu navazuje kontakt, získává větší životní jistotu, ukotvení a emocionální podporu.

A jaká jsou Sářina klíčová uvědomění?

Na konci sezení se vždy ptám klientů, jaká 3 klíčová uvědomění si berou s sebou – jako by do kapsy, aby je měli vždy po ruce.

Na co si přišla Sára:

Těžké časy mohou být tím správným impulzem pro hledání cesty k většímu klidu a zdravé sebejistotě;

Není ostuda cítit se slabá a křehká – ale je smutné zůstat s tím sama… a nechat se situací převálcovat;

To, co Sára zpracovala „díky“ nutnosti postavit se za sebe v konfliktu s bývalým manželem, si její mozek „zkopíroval“ i do dalších oblastí života. Dnes je lépe připravena čelit jakýmkoli výzvám, které před ní stojí. A i když situace není jednoduchá, cítí se silnější a jistější – jako žena, matka i partnerka.

Máte i vy podobnou zkušenost nebo znáte někoho, kdo čelí takovýmto výzvám?

Budu ráda, když se podělíte – buď v komentářích – anebo v soukromé zprávě.

Jsem tu pro vás.

S úctou k lásce a radostí ze života

Hanka Ajasta 🍀 💐

Věnuji se individuálním a párovým sezením, konstelacím a online kurzům

Co o mně říkají klienti? https://ajasta.cz/reference/

#NovaRodina #ZnovuSvatba #RodinnyStres #KomunikaceVeVztazich #Asertivita

Hana Ajasta
Průvodce životními změnami
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů