Prevence deprese – které jídlo nás potěší?

*Jídlo a hormon štěstí*

Existují živiny, ovlivňující neurotransmitery, zodpovědné za tvorbu pozitivních pocitů, hlavně hormonu štěstí, serotoninu. Pokud nám tyto látky chybí, trpíme nedostatkem serotoninu a nálada klesá níž a níž.

Pro vylučování serotoninu jsou stěžejní hlavně potraviny s obsahem vitamínů skupiny B, vitamín D, omega-3-mastné kyseliny, aminokyseliny, minerály, stopové prvky hořčík, draslík a selen.

*Jak na naši náladu působí konkrétní druhy potravin?*

Dejte si banán, vylepší vám náladu, protože obsahuje draslík a aminokyselinu tryptofan.

Tryptofan najdete i ve švestkách a ananasu.

Produkce serotoninu půjde nahoru, když si pochutnáte na avokádu; obsahuje nenasycené mastné kyseliny, tryptofan, vitamin B6 a kyselinu listovou.

Také brambory a fenykl podporují tvorbu serotoninu.

Zajímavá je zelená listová zelenina, například špenát, protože obsahuje spostu hořčíku a ten je skvělý v případech úzkosti. Kvalitním zdrojem hořčíku jsou i luštěniny, celozrnné potraviny a ořechy. Fíky a sušené datle vynikají jako kombinace obsahu tryptofanu i hořčíku.

V játrech, houbách, vejcích, tvrdém sýru a tučných rybách najdeme bohatý zdroj vitamínu D.

*Jak souvisí endorfiny a bolest?*

Velmi ostrá koření, jako je pepř nebo chilli, vyvolávají fyzickou bolest, na niž tělo reaguje vylučováním endorfinů, které nám vylepšují náladu.

Hana Ajasta
Průvodce životními změnami
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.